Postanowienia ogólne
Katolickie Centrum Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej w Krośnie, zwane dalej „Centrum”, jest niepubliczną placówką powołaną na podstawie Uchwały Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Archidiecezji Przemyskiej im. Świętego Józefa Sebastiana Pelczara Biskupa.
Siedziba Centrum mieści się w Krośnie przy ul. ks. St. Decowskiego 41.
Organem prowadzącym Centrum jest Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Archidiecezji Przemyskiej im. Świętego Józefa Sebastiana Pelczara Biskupa z siedzibą w Przemyślu, zwane dalej Stowarzyszeniem.
Ilekroć w statucie jest mowa o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Cele i zadania Centrum
Celem działania Centrum jest wspieranie rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych poprzez prowadzenie szeregu działań, które mają przywrócić rodzinie zdolność do wypełniania tych funkcji.
Do zadań Centrum należy:
- analiza sytuacji rodziny i środowiska rodzinnego;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych i wychowawczych;
- prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej;
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego;
- zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby;
- zapewnianie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych;
- organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy;
- współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z powiatowym centrum pomocy rodzinie, ośrodkiem pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz z organizacjami społecznymi;
- prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej;
- zapewnianie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w zakresie prawa rodzinnego;
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej;
- prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno-pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą;
- przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych oraz analizy, o której mowa w art. 42 ust. 7 ustawy, dotyczących kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- zapewnianie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego;
- przedstawianie staroście i radzie powiatu corocznego sprawozdania z efektów pracy;
- zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;
- organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki, w szczególności z powodów zdrowotnych lub losowych albo zaplanowanego wypoczynku;
- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży;
- wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych;
- prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych;
- współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
- udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych;
- prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży;
- wspieranie merytoryczne rodziców, nauczycieli i wychowawców.
Centrum wykonuje zadania poprzez:
- prowadzenie działalności „Organizatora rodzinnej pieczy zastępczej”;
- powoływanie koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej i sprawowanie nad nimi nadzoru;
- prowadzenie poradni specjalistycznej;
- prowadzenie placówki wsparcia dziennego;
- współdziałanie z różnymi podmiotami realizującymi zadania z zakresu edukacji, pomocy społecznej i wspierania rodziny.
W ramach Centrum może działać również ośrodek adopcyjny realizujący zadania, o których mowa w przepisach działu V ustawy.
Organy Centrum
Organami Centrum są:
- Dyrektor;
- Rada Centrum;
- Komisja Kwalifikacyjna.
- Dyrektora Centrum powołuje i odwołuje Zarząd Główny Stowarzyszenia Rodzin Katolickich AP.
- Dyrektorem Centrum może być osoba, która:
- ukończyła studia magisterskie na kierunku psychologia, pedagogika, socjologia, nauki o rodzinie lub prawo albo studia magisterskie na innym kierunku uzupełnione studiami podyplomowymi w zakresie wyżej wymienionych kierunków;
- posiada co najmniej trzyletni staż pracy w instytucjach, których zakres działania obejmuje opiekę nad dzieckiem lub pracę z rodziną;
- nie była karana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe
- Dyrektor Centrum w szczególności:
- kieruje pracą Centrum i reprezentuje go na zewnątrz;
- zatrudnia pracowników Centrum zgodnie z odrębnymi przepisami;
- ustala zakres obowiązków dla poszczególnych pracowników;
- sprawuje nadzór nad jakością działań pracowników Centrum;
- wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Centrum;
- dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Centrum;
- ustala, z zastrzeżeniem § 11 ust. 2, wysokość odpłatności za usługi świadczone przez Centrum;
- dba o prawidłowe prowadzenie dokumentacji zgodnie z regulaminem pracy Centrum oraz odrębnymi przepisami;
- składa sprawozdanie merytoryczne z realizacji zadań oraz sprawozdanie finansowe Zarządowi Głównemu Stowarzyszenia;
- przedstawia staroście i radzie powiatu sprawozdanie z efektów rocznej pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, w przypadku realizacji na rzecz jednostki samorządu terytorialnego zadań zleconych na podstawie art. 190 ustawy;
- wykonuje inne zadania wynikające z odrębnych przepisów.
- W skład Rady Centrum wchodzą: dyrektor oraz pracownicy Centrum, a także inne osoby wykonujące zadania na podstawie umowy cywilno-prawnej lub wolontariusze wykonujący na podstawie porozumienia świadczenia na rzecz Centrum.
- Do zadań rady należy opiniowanie:
- planu pracy Centrum;
- planu finansowego Centrum;
- sprawozdań, o których mowa w § 10 ust. 3 pkt 9 i 10;
- wysokości odpłatności za usługi świadczone przez Centrum.
- Przewodniczącym Rady Centrum jest dyrektor.
- Zebrania rady odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w ciągu roku. Zebrania rady są protokołowane.
- Komisję Kwalifikacyjną powołuje i odwołuje Dyrektor Centrum.
- Komisja Kwalifikacyjna powinna liczyć od 4 do 6 osób.
- W skład Komisji wchodzą: dyrektor, pracownicy pedagogiczni Centrum oraz przedstawiciele placówek i instytucji zajmujących się opieką nad rodziną, matką i dzieckiem. Przewodniczącym Komisji jest Dyrektor Centrum.
- Do zadań Komisji Kwalifikacyjnej należy podejmowanie decyzji w sprawie kwalifikacji kandydatów na rodziców zastępczych.
- Komisja Kwalifikacyjna odbywa posiedzenia w zależności od potrzeb. Posiedzenia Komisji są protokołowane. Decyzje Komisja podejmuje w drodze głosowania zwykłą większością głosów.
Pracownicy Centrum
- Centrum może zatrudniać wykwalifikowanych pracowników: pedagogów, psychologów, prawników, socjologów oraz pracowników administracyjno-księgowych.
- W Centrum mogą wykonywać świadczenia w zakresie realizacji zadań określonych w § 6, odpowiadające świadczeniu pracy, wolontariusze zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Wszystkich pracowników Centrum, członków Komisji Kwalifikacyjnej oraz wolontariuszy obowiązuje tajemnica służbowa.
- Członkowie Komisji Kwalifikacyjnej i wolontariusze wykonują swoje zadania nieodpłatnie.
- Środki finansowe na działalność bieżącą Centrum pochodzą z:
- dotacji przekazywanej przez Stowarzyszenie, uwzględniającej środki pochodzące z realizacji umów z jednostkami samorządu terytorialnego, zawieranych na realizacje zadań, o których mowa w § 6;
- dotacji przekazywanej przez Stowarzyszenie, uwzględniającej m.in. odpis 1% od podatku;
- darowizn od podmiotów gospodarczych, osób fizycznych i innych instytucji;
- wpływów uzyskiwanych za prowadzenie szkoleń, wywiadów, diagnoz i innych form odpłatnej działalności realizowanej przez Centrum na rzecz osób fizycznych i prawnych;
- innych źródeł, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Środki finansowe gromadzone są na rachunku bankowym. Wydatkowanie środków odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Centrum prowadzi dokumentację merytoryczną i finansową zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Dokumentacja merytoryczna dotyczy m.in.:
- kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej oraz kandydatów do prowadzenia placówki rodzinnej,
- osób, którym udzielana jest pomoc pedagogiczno-psychologiczna;
- osób uczestniczących w szkoleniach;
- Centrum prowadzi rejestr wydanych zaświadczeń kwalifikacyjnych.
- Centrum prowadzi również inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Postanowienia końcowe
Organizację pracy Centrum, w szczególności:
- czas pracy Centrum,
- prawa i obowiązki pracowników,
- zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy,
- termin i sposób wypłaty wynagrodzenia,
- świadczenia z zakresu bhp,
- zasady przechowywania dokumentacji, – określa w regulaminie pracy Dyrektor Centrum.
Nadzór nad organizacją pracy Centrum i gospodarką materiałowo-finansową sprawuje Zarząd Główny Stowarzyszenia.
Zmian w statucie Centrum dokonuje Zarząd Główny Stowarzyszenia z własnej inicjatywy lub na wniosek Dyrektora Centrum.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa oraz odpowiednie uchwały Zarządu Głównego Stowarzyszenia.
Z chwilą rozwiązania Centrum jego majątkiem dysponuje Zarząd Główny Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Archidiecezji Przemyskiej, przeznaczając go na cele charytatywne lub cele określone w statucie tegoż Stowarzyszenia.